Thursday, February 18, 2010

BoNDa's 1st Giveaway - Contest: Anugerah Terindah

Sungguh..Kelahiran anak itu adalah satu anugerah Terindah yang tak mungkin dapat ditukar ganti . perasaan  melihat anak keluar dari rahim sangat sukar untuk diterjemahkan dgn kata2 mahupun bahasa jiwa

Pengalaman setiap ibu melahirkan anak tidak akan sama.. Namun dengan pengalamanlah yg mendewasakan setiap ibu..

Saya dijangka akan melahirkan pada 12 Jun 2009 iaitu lebih kurang 5 hari selepas ulang tahun perkahwinan kami.. Namun saya sangat mengharapkan Syahmi dilahirkan exactly on the date of our anniversary..kira hadiah anniversary la ni.. Tapi walaupun 12 Jun 2009 telah berlalu, Syahmi masih steady goyang2 kaki dok dalam perut umi nya..

Saya tidak tertekan kerana Syahmi belum mahu keluar TETAPI saya sangat tertekan dengan pertanyaan org sekeliling.. Ini kerana saya masih bekerja walaupun telah overdue.. Saya dan suami bernekad untuk bersalin di pantai timur ini dahulu sebelum pulang ke Johor... Jadi nekad saya, saya mahu bekerja sehinggalah saya sakit bersalin..Namun pressure itu lebih lagi dirasai selepas ke Klinik utk last check up..Baby lom kuar walaupun dh 6 hari lewat..Jadi nurse suruh ke hospital directly hari ke9

Kira serah diri la tu.. Dalam kepala macam2 pk.. takut nak bersalin pon ade takut nak dok spital pon ade..dan waktu tu baru rasa KESUNYIAN.. sendirian seorang diri..hanya suami yang setia menemani.. Sudahnya, hari ke9 lepas EDD saya bersiap siaga untuk berperang bertenang di hospital..TETAPI.. saya shopping dulu..(kira lepas gian utk pantang lepas tu) dan saya g makan kat tempat peberet tekak saya.. pastu g  lenggang kangkung kat ofis suami..pastu g pejabat pos amik air selusuh..putar2 la dulu naik keta sblm g serah diri tu.. dah kol 11 30 tgh hari baru g daftar kat spital..

Ramai nye makhluk2 ALlah yang buncit boyot time tu..sampai wad kelas 1 sudah PENUH dek manusia2 boyot mengandung.. Sampai2 lepas daftar, nurse Cek2 la ape yg patut..tinggi berat tekanan darah etc etc.. Pastu nurse cek jalan raya saya.. b4 die cek saya tanye dulu..sakit tak?? die ckp alaaa tk sakit pun.. mcm bersama suami aje.. pastu die cek . wauuu saya cakap sakitnyeeeee... sakit sangat laa.. smp saya nak pengsan rasa..pening2 lalat.. pucat pun ade.. bukaan baru 1 cm time tu.. memang x rasa sakit ape..tanda2 pun tak de.. sakit sbb kene cek jalan tu aje la.. seb baik la kejap je rasa

Since wad dah disediakan..kena la berpisah ngn suami terchenta ... Sy bgtau husband nanti letk barang kt katil aje, lepas salam2  dia terus g keje...saya lak terus cek jantung bayi... ala yg 20 minit tu.. berpeluh2 saya dibuatnya.. sebab baby punya jantung tak berdegup ikut irama kuak lentang yang sepatutnya..4 x saya ulang..dan akhirnya waktu lunch tiba..doktor suruh saya lunch solat dulu.. FUHHH lega sikit..penat dgr nurse dok ngomen2 kat tepi tinge sbb baby tak denyut betul

Lepas makan solat nurse panggil kat depan tu.. Haa baru cantik iramanya ..Tadi bb tdo upe2 nye..wahahah.. siap doc geletek pusat umi tau utk gerakkan syahmi..malu umi..dah la doc lelaki..sebaya umi lak tu..siap ajak bebual ttg kerjaya tanak bg umi cemas..waduhh malu sungguh time tu

Kol 5.30 petg hubby dtg melawat..oh kami siap bertepuk bertampar berterajang.. main2 hilangkan bosan dan bercerita ceritut ceritit.. sampai la habis masa melawat... kami hanya berbual2 .may be hubby nak hilgkan kebosanan isterinya di spital tu..macam2 di bualkannya.. tengok pelawat org lain ade sedara mare adik badik dn mak bapak..aku dn suami saje.. time tu sayu rasa hati sedih pulak branak sorang2 kt tempat org ni..tp dah smpai spital pon kan,haruslah meneruskan perjuangan sejati

Nak semayang maghrib dn berzikir2 hilangkan kerisauan dn ketakutan di induce esok.. saya perasan ada darah sedikit.. terus phone umi..tanye... umi ckp solat je.. saya solat zikir dan baca quran.. tennagkan diri yg gundah gulana serabut serabai.. lepas isyak sempat bebual dgn rakan2 seboyot di depan belakang kiri kanan katilku.. ade la salam perkenalan dihulurkan di situ .. kami bersuai kenal dn mengadu nasib..macam2 sebab dimasukkan ke spital tu..ade drh tinggi kencing manis baby uri bawah ..baru 7 bulan dh klua darah.. macam2 la yg menyeramkan bulu romaku yg kerinting jadi tegak..

pukul 10 malam saya mula merasa sakit..sambil berbual saya mengurut2 perut..pukul 1100 nurse dtg ke katil utk check patient..dn dia sarankan saya g cek jalan.. saya degil jugak sbb takut sakit seperti tgh hari tadi (haha takut kena cek jalan bukn takut besalin).. setengah jam lepas tu saya g cek jalan..4 cm dah..lepas cek jalan..kawan2 dok tggu tepi2 katil tanya dah berapa cm? hehe sume tk sabo2

kol 1230 saya g lagi bile saya rasa sakit setiap 2-3 minit..cek jalan dah 6-7 cm.nurse terus call PIC dkt labour room dn sorong saye dgn kusi roda..saya dgn slow motion nye dok atas katil tepon hubby yg dah mamai tidur..suruh dtg spital segera.. hubby agkt sgt lambat smp saya dh putus asa nak letk fon..konon nekad nak banak sendiri.. tp bila hubby agkt suara die yg mamai masih tidak meyakinkan saya yg dia akan datang.. jadi sy mtk izin bwk hp masuk operation room ..haha pelik ke @ ini normal???


pukul 1240 saya dh mula sakit yg enggak boleh ditahan2.. nurse tinggalkan saya berenang2 sorang2 atas katil..sebab jangkaan saya melahirkan lambat lagi since saya nak banak anak sulung.. lepas air ketuban di pecahkan suami dibenarkan masuk.. bila hubby masuk tu.. rasa mcm hilg takut dn stress nak beranak..
rasa satu kekuatan yg sukar di terjemahkan.. sbb suamilah sumber kekuatan ku pada ketika itu selain pergantungan yg sangat besar kepada ALLAH... Hanya suami yang ada di sisi dan menamniku sepanjang proses melahrikan putera pertama kami.. Dalam masa setengah jam saya meneran dan terus melahirkan putera yg diberi nama ABDULLAH SYAHMI yg bermaksud HAMBA ALLAH YANG BIJAK DN PINTAR.. Sebaik sahaja dilahirkan SYahmi tidak menangis..bila ditepuk baru menangis.. Suami terus mengazankan SYahmi.. Waktu tu terasa sgt syahdu dn sedih.. Aku telah menjadi ibu dan suami menjadi ayah... Akan kami didik anakanda dgn penuh kasih syg dan kebijaksanaan


Syahmi di Hospital Sultanah Zahirah KT
lahir pada 22 jun 2009 pada 1:23 pagi
Seberat 3.4 kg
Alhamdulillah prosesnya tidak sesukar mana dn tiada komplikasi yang berlaku..namun tenaga ku di hujung tanduk apabila proses menjahit luka ku memakan masa selama 2 jam dalam keadaan pagi yang dingin di tambah pula dgn bilik yg berhawa dingin serta berkipas laju.. aku menggigil2 menahan kesejukkan ketika di jahit..smpai tanya nurse tu dah habis belum saya lenguh dh ni.. nurse yg otai lak jawab..saya pun lenguh..haihhhh.rasa mcm ringan je kaki nak dush dush nurse tu..cantik betul bahasa.. org tgh sakit ni bebrbudi bahasa la banyak sikit

Setelah selesai saya di usung ke wad..LEga dn Gembira.. nak tidur je time tu sbb sangat mengantuk dn penat..jam pun nak pukul 5 pagi dh..Petang nya saya sudah dibenrkan pulang dn saya tak sabar2 nak pulang ke rumah dgn syahmi..

Tapi doktor datang mmbawa surt menyatakan syahmi mempunyai simptom g6pd deficiency yang mana demam kuningnya akan naik terlalu tinggi dlm masa2 tertentu.. dalam tangisan aku lepaskan syahmi ke bilik foto..dan dgn linangan air mata saya pulang ke rumah hari tu...

Ke esokkannya saya melawat Syahmi dn cuba menyusukannya..malangnya Syahmi sudah kenyang dgn susu tepung dan susu saya yang diperah hanya dapat 1 oz sahaja.. sangat sedih..menangis lagi saya..

Begitulah hari2 saya berulang alik ke hospital sehingga hari ke6 syahmi dibenarkan keluar.. namun perlu di bawa ke klinik berhampiran utk di periksa jaundisnya.. Sepanjang ke klinik syahmi tidur..Sewaktu darahnya diambil, saya menangis lagi ..dn lebih menangis apabila mendapat berita yg syahmi perlu ke hospital kembali..Kami ke Hospital Swasta utk lebih berada dekat dgn Syahmi.. Hari2 di hospital adalah hari yg sangat memilukan.. Hampir setiap masa saya menangis sehingga saya BENTAN 2 kali di hospital..alhamdulillah suami banyak membantu

Hari ke9 syahmi dibenarkan pulang dan kami terus memecut pulang ke Johor.. dan bila di cek di sana kuning nya stabil dn tidak merisaukan

ALhamdulillah..Lega dn berakhirlah satu penyiksaan tinggal di hospital

Syahmi, walau apa pun terjadi kasih umi abah tidak pernah surut utk syahmi.. Our Love will Bloom 4 Eva

ini gambar berhari raya.. 3 bulan baru time ni..ngmuk sbb ngantuk dn panas

dn gambar sekarang
TARA..



1 yang juga Bersungguh2:

aiDieNa said...

Waaa.. encemmm boy Syahmi ;)... nie musti ramai peminat sok nie... Gud Luck ya Umi Syahmi..