Monday, February 8, 2010

Sedih dn Sangat Berdebar

Ya Allah..


Jika sebelum2 ni selalu nya entri tentang CONTEST kali ni saya buat entri berbaur kefamilian

Kisah 1: Pukul 4 pagi 7 Feb 2010 GEDEBUKKKKKK UWAAAAAAAAAA UWAAAAAA UWAAAAAA
Saya bangun dan terdengar..hubby menyebut Syahmi yang Syahmi...

Saya bangun terus tengok tilam disebelah saya KOSONG
saya lihat suami berlari ke belakang dn mengambil SYahmi yg sedang terjelupuk..dalam kekalutan suami sempat menyambar wayar kipas yg sedang berdiri atas meja dn tertimpa Syahmi yg sednag mengamuk menangis kesakitan..Saya yang baru tdur pukul 2pagi tu terus melupakan kemamaian saya terus menerkam anak yg sangat sy sayangi..Dalam hati hanya Allah yang tahu betapa saya berdebar dn takut dgn apa2 yg terjadi kepada dia.. si kecil yg baru berusia 7 bulan..

Sebaik saya ambil Syahmi dr suami..dia masihmenangis tidak henti2.. Saya susukan dia di atas sofa..2-3 kali percubaan baru berjaya dn dia mula menyusu dgn lahapnya dalam keadaan yg masih tersedu2 dek kerana kesakitan yang amat..

Saya ketika memberi susu ..tangan dn kaki saya terketar2 tanpa henti dn jantung berdegup kencang..saya sangat laaa TAKUt utk memikirkan semua kemungkinan yg akan terjadi akibat musabab daripada kejadian itu.. setelah Syahmi senyap..saya check kepala, muka, tangan kaki dia.. sebaik sahaja dia ok, dia terus bangun meniarap dn bermain dgn mainanya sekotak..kemudian menekan2 punat ASTRO..

saya LEGA melihat mood dia kembali okay dn tangan kaki nya tidka terkehel patah atau sebagainya..cuma saya perlumemeriksa kepalanya kalau2 ada sesuatu... tiada benjolan..waktu suami saya pgg Syahmi dari jauh sy nampak dahinya bengkak pp nya yg gebu sudah leper sebelah dn ada kesan biru di dahi dn bawah mata serta pp..aduhh sedihnya.. Syahmi yg putih gebu sudah bertanda purple sedikit d 2 tempat..dlm hati mmg menangis tp saya perlu kuat..anak kecil dah tak menangis jadi sy harus kuat..

saya menuam pp dn dahinya ..kemudian bawa syahmi masuk tdo.. terus lena dgn bau masyam mak dia..hehe

hipotesis: syahmi bangun pukul 4 pagi untk bermain2 dgn bayangnya kemudian ternampak something attractive atas meja solek dn merangkak kes itu kemudian ingin mencapai benda tu dgn memanjat bantal yg telah dibuat sbg benteng..dn terus terbang ke bawah.. bengkak di pipi dn dahi kerana muka yg jatuh dulu..berat ysahmi dlm 10 kg lebih jadi sy merasakan jatuh memberi imapk yg kuat kpd badan dia sbb dia berat

Konklusi: doktor yg memeriksa syahmi menyatakn syahmi tidak apa2..kerana tidak berdarah hidung dn tidka muntah selepas jatuh.. tiada patah dan tiada apa2 ALHAMDULILLAHHHHHHH tarik nafas panjang

Situasi ke2: Syahmi merengek2 bangun tiidur pagi tadi.. Saya tarikkan dia yg atas toto ke luar bilik.. bermain2 dgn mainanya yg sudah semakin banyak.. nampak sy makan dia nak..jadi sy bagi biskut rusk kepadq adia dn minta hubby jaga smntara sy mandi dn bersiap.. sdg memakai tudung..Syahmi seperti muntah dn menangis..suara berubah..muka merah..suami terus memanggil dn saya mengambil syahmi tonggeng dn terus tepuk belakangnya..keluar seketul biskut yg agak besar..aduhhhh




Lagi berdebar2..alhmadulillah semuanya SELAMAT

saya risau apa lg la nak jadi ni..

psst: anak teruna saya ni lasak sangatttt.... kalau tinggal suka ikut ke dapur.. dlm perjalanan ke dapurr tu dia akan kutip macam2






8 yang juga Bersungguh2:

wansteddy said...

Adu syahmi... pagi2 bagi kejutan ibu ayahnya.
bengkak2 pp dan dahi, sedih nk bayangkan. hrp2 syahmi cepat2 pulih.

bb mmg kena selalu monitor anin. akak selalu kena marah dgn hb sbb selalu biar anak main sndri. kdg2 kita nk buat kerja lain pn xmenjadi bila asyik nk kena fokus pd ank saja. tp kata hb akak tu bnyk benarnya. lebih baik akak beri perhatian pd anak dr jd pape kendian hari. pernah jugak akak lepa, tgk2 damia dh nak masuk jari dlm kipas. mmg melasak sbb dorg nk explore dunia. tahap ni kne bersabar sajalah dgn gelagat dorg huhu...

debabnya syahmi, baru 7bulan dah 10kg, sihat dan montel! dapat ngan auntie wan bakal jd bahan uli la sbb geram dgn bb montel2 ni kui3...

fikaryna said...

hmm..mmg lasak..tp alhamdulillah la setakat ini okeh semua..

e.l.i.s.s.m.i.e said...

masa 1st anak me jatuh dulu memang cuak jugak.tak berdenyut jantung ni, seb baik tak apa2.

semoga kita lebih hati2 lepas ni :)

Mummy Zara Sofea said...

kak, ank sy pun jatuh katil smlm....atas simen lak tue..slmat xpape...risau gak tkut dlm kepala ade effect pape..tp doc kate klau xde muntah, mknanye ok...xyah risau...

lpas nie sy kne lebih bhati2..menggigil dibuatnye...

mamaaerish : said...

nauzubillah... terkejut eb baca... kalo eb pn... mmg panik & dh nangis dh... :(

JuNe said...

eee benda yang paling sy takut terjadi bila kena jg ank,kesian syahmi..

anin said...

June: itula takut gile..suami fobia trus takmo tdo atas katil

mammaaerish: itu la..nangis dlm hati aje sbb tak terkeluar air mata..takut tu lebih menguasai

Mummy zara sofea: same2 la kita hati2 ye.. same la ataih simen la ni..kemek pp sebela..

kak eliss: itu laa..umi anin ckp bb jatuh malaikat sambut..rase mcm kuat sangat dia jatuh tu tp Allah selamatkan dia

fikaryna:alhamdulillah..doa2 la ye

wansteddy: itu la kak.. sangat2 la buas..tk reti dok diam..masa di rumah bukan masa utk blog .. haha

ardinihumaira said...

syahmi ni nakal ye... meh nak tengok sket muak lebam tu. alololo... janganla nakal2. nanti macik dni kasi coklat. ehh? macik? kihkihkih... tetiba terasa macam tua laks.. :p