Thursday, June 10, 2010

~ KONTES: KENANGAN TERINDAH ~





kontes di anjurkan oleh Asma-Rizal

kenangan demi kenangan yang hadir dalam hidup
sungguhpun ia kadangkala pahit untuk ditelan namun amat manis bila dikenang
kadangkala kita merasakan kenangan indah itu adalah kenangan manis sahaja
namun hakikatnya terdapat juga kenangan yg kurg manis..agak tawar tapi 
indah untuk dikenang


inilah gambar Syahmi ketika 2 hari dilahirkan
Syahmi dilahirkan selepas 10 hari melepasi tarikh EDD
yg membuatkan saya dan suami cukup berdebar2
resah gelisah dn sangat tidak senang duduk
Tidak dinafikan kehadirannya sangat2 membahagiakan
kelahirannya mudah dan sangat membahagiakan
beberapa kali teran syahmi meluncur keluar
walaupun jika dikira beratnya..syahmi dikategorikan sbg baby yg bam bam dan berisi

rentetan peristiwakehadiran syahmi boleh saya ringkaskan seperti di bawah
Saya disahkan mengandung selepas 3 bulan berkahwin dn berita tersebut diketahui secara confirm ketika sy masih belajar
morning sickness ketika sedang menduduki peperiksaan akhir.. memang teruk sgt nak ngadap buku pun muak.. nasi memang takleh nak masuk walapun perut mcm sgtla lapar
santapan harian adalah buah buahan sahaja ( biasanya limau dn tembikai susu)
nasi kalau boel telan pun sgtlah sikit..sejemput je makan.. tekak melayu la katakan
tapi lepas habis exam.. nak g melntak fast food .. melantak mmg bole masuk.. mmg macam tk penah jumpa mknn tp smpai rumah muntah balik
paling tk leh makan tak leh sebut pun namanya adalah CHAR KUAY TEOW
fes maknan yg keluar dr perut adalah YONG TAW FOO
mmg smp skrg fobia nak makan Yong Taw Foo walapun tak ngandung dah..heee

Menanti kelahiran Syahmi adalah sgt menakutkan
Tekanan yg diberi oleh kawan2 sgtlah hebat
Hari2 tanya.. bile jumpa je ckp aikkk tk besalin lagi..last2 saya MC seminggu..dok senyap2 kt rumah..
hasben pun tak senang duduk..risau sy terberanak kt rumah sorang2..ye la tmpt kejenye setengah jam, dr rumah.. Sebabkan perasaan takkeruan hasben, kawan2 ajak bawka p tukang urut,,
Bila mak anin tau, di amarah tak bg pegi..sbb takut die salah urut dll..
Mmg tanak g ..tp asben tk smpai hati tgk kawan2 dia beria.. so dia ckp suruh urut susu je la
Smp sana.. saya sgt takut sbb dia urut sgt kuat.. teknan sana tekan sini .. saya takut sgt.. 
Susu dia tak urut pun.. sy mtk tp dia ckp lainkali.. lepas tu dia ckp bb dah elok..cuma dia belum masa nk klua..dh masuk jalan dh elok la utk besalin.. bla bla..
pastu bagi telur ayam kampung 3 bijik.. saya pun ok ok..cecepat balik rumah
lepas satu.........

Terapi sy ketika stress waktu tu.. beli baju baby je..shopping je keje.. hari2 nak tambah stok baju syahmi
hari ke9 mmg saya ngn suami siap2 nak g spital dah..baju saya dn baju syahmi dah 3 bulan sy siapkan.. smp saya pun tk cek apa dalam tu..rasa mcm mmg kompem dh cukup..so sy jalan je ngn baju yg dh sedia..
Sebelum sy serah diri... sy g ofis suami..lepastu saya g makan kat tmpt fav saya..lps tu saya p pejabat pos amik air yaasin yg umi kirim (sptutnya takleh kirim air tp alhmdulillah time ni sglanya berjalan lancar je time nk pos)
lepas tu tgh hari baru sy serah diri.. g dekt kaunter..registration..cek BP etc etc.. lepastu cek bukaan .. waktu ni sy sgt takut sbb tatau rasa.. ai ask her.. how it feels?? dia cakap alaaa x sakit mcm waktu bersama suami je.. OK.. then dia cek.. auuu sakit sangat smp saya rasa mcm nak pitam..berpinar2 mata.. baru buka 2 cm katanya.. 
then sy masuk wad...cek baby punya jantung.. 4 kali sy kene repeat smp la lunch ..sebab?
bby puny aheart beat tak regular..so kene repeat smp bepeluh2 dn nak nangis..time ni hasben dh tinggalkan anin sorg2..rasa sedih sgt sebab anin tkde sedara mara kt sini..dok ngn hasben je..bile kene tinggal mmg rasa sunyi dn sepi dn sayu..
lepas lunch kene buat heart beat syahmi lagi baru lah OK.. syahmi baru gerak lps makan..
then sy bersuai kenal dgn kawan2 sebla menyebla.. 
waktu ni rasa x keseorgn dn rasa syukur sbb sy tak de masalah time pregnant.. ada yg bleeding baru 7 bulan ada yang kencing manis darah tinggi etc etc..seramm

maghrib isyak kulalui dgn tenang.. pukul 10 baru rs contraction.. dan akhirnya masuk ke labor romm kol 1240 tgh malam bila bukaan 6 cm.. nurse tinggalkan anin sbb bagi mereka anin lmbt lagi nk bersalin..120 pagi anin dh ready nak beranak.. 1:26 lahirlah syahmi...
sungguh mngharukan dn sgt meletihkan sehingga anin menggigil dan menggeletar time dijahit..
saat tu rasa sangat terharu.. rasa sgt rindu rasa sgt release..segalanya berlalu dgn pantas dan dipermudahkan..sungguhpun kami tiada saudara dn hanya berdua..
ALHAMDULILLAH
syukur padaMU tuhan memudahkan segala2nya
 
pukul 330 pagi ,,jahitan sudah siap dn masa utk bersama syahmi.. kami ber3 
anin tk dpt nak rehat smp la doc dtg..syahmi asyik merengek nak tdo sekatil..baru nk lelap.. doktor dh datang.. dn saya tak jd nak tdo.. baju dn kain ada tompokan darah.. jadi sy bersedia utk mandi dn persiapkan diri.. sgt scary jalan pun tekepit2
waktu ni tak pakai stokin pun...jalan atas simen tk pakai siper pulak tu
semua sbb tak tahu..tk de org bagi pedoman
buat sendiri sume.. baju syahmi pun tak berbasuh..kene marah ngn nurse
waktu nk kuar ptg tu ..siap2 ..ada beita doc nk bgtau..sy dh ready dgn hati yg sedih..bile confirm die bgtau lagi yg SYAHMI KENE TAHAN WAD
DIA SUSPECT ada G6PD DEF
saya dah berlinangan air mata...
saya cium syahmi puas2 dn saya ke wad bayi melihat syahmi di sana.. saya mmg menangis,,nak tinggalkan dia sy menangis teresak2.. dn saya rasa mcm tak kuat.. selama 6 hari sy berulang alik dr hospital ke rumah.. sbb tmpt mama n babay tgh renovate..perah susu dpt 1 0z je.. sedih smpai bengkak2 susu..bentan dn tumpah darah..sungguh sy tak reti nk jaga diri.. sy rasa kosong tanpa anak.. balik rumah kosong..suami g keje sy dok sorg.. sy nangis je.. suami lawat syahmi time rehat..sy dok rumah nangis.. sy rasa mcm sunyi dn sepi
hari ke6 kami bawak syahmi balik rumah.. hari ke7 syahmi warded lagi,,kali ni saya nekad ke hospital pakar.. 3 hari di sana bkn saat yg indah dan membahagiakan
hari2 saya kene marah dgn nurse di sana
hari2 say aberulang alik ke kamar syahmi
hari2 saya dijeling oleh mereka
saya disound direct
saya disergah
sebab 
saya mahu menyusukan syahmi secara eksklusif
dan mereka tidka menyukainya
last resort dgn badan yg penat dn hampir terjelupuk di tengah perjalanan
sy membenarkan mereka memberi FM pada syahmi.. pada jam 3 pagi .. dalam keadaan sy yg bentan malam tu dn pengsan petangnya
saya terpaksa merelakan
dn saat ini pressure yg diterima bukan sikit
habis sy campak kain baju dalam bilik
sy mengamuk sbb sakit hati dn sedih tgk syahmi
saya terasa dizalimi
saya sakit dn saya bayar hospital pakar tapi saya tak dilayan seperti layanan pakar
Allah temukan saya dgn cara solusi yg baik pabila dia gerakkan hati sy utk tertekan button panggil nurse..nurse meluru masuk dn melihat bilik sy bersepah.. sy menangis .. bila sy ceritakan.. dia panggil doktor ..doktor lelaki dn doktor memanggil CEO hospital..
nurse mengemaskan kain baju hasil amukan saya dn CEO dtg memeluk dn mengcpmfortkan saya
mereka diberi warning.. mereka bakal digantung tugas jika mereka ulangi lagi..dn hasilnya
saya keluar bilik..semua nurse menegur dn menyapa
memberi senyuman sungguhpun sangat plastik
alhamdulillah ada perubahan dari segi sikap
walaupun tiada diskaun diberikan..;)
hari ke 10 saya terus ke Johor.. suami membawa kain baju kami utk berpantang d Johor
setiba di sana..segalanya sihat dn segalanya hebat
Syahmi menyesuaikan diri dgn cepat dn dmam kuningnya berkurangan

Jika diimbau ini bukan kenangan yg indah untuk dilalui tetapi ianya indah bila dikenangkan
segala jerih perih susah payah yg dilalui menyebabkan saya yg hari ini adalah seorg yg lebih kuat
kuat utk menjadi umi kepada abdullah syahmi
dn isteri solehah utk suami insha Allah

syahmi,
segala susah payah umi dan abah hadapi
kami tidak mengharapkan balasan dn hadiah
cuma secebis harapan
dirimu mebesar dgn penuh kasih syg
dn memberi kamikasih syg mu kembali
semoga kita ber3 menjadi penghuni syurga
menjaid tetamu Allah di dunia sana
besarlah dgn asuhan alQuran
akhlaklah dgn peribadi Junjungan Muhammad
SAYANG KAMI TIDAK BERTEPI
KASIH KAMI TIADA KOMPROMI
TANPA SYARAT 
segalanya untuk mu 
ABDULLAH SYAHMI

hasil nukilan
umi dan abah


2 yang juga Bersungguh2:

[-suziey-] said...

waa sgt menusuk jiwa la..good luck anin:)

mama zharfan said...

so touching